Welcome to my blog

Welcome to my blog

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Muutama vinkki treeniohjelman suunnitteluun

Vinkkejä sinulle:



minulla tuli nyt tälläinen himo kirjoittaa erillinen teksti tänne mun blogiin liittyen ihan vain treenaamiseen. Koska olen päättänyt aloittaa nyt mun ensimmäisen 4 viikon treeniojelman toisen ohjelman ohella. :D en tiedä seuraako tästä mitää hyvää, mutta siis Olen jo pitkään lueskellut monenlaisia treenaus blogeja, koska niistä saa eniten inspiraatiota oman suunnitelmani tekemiseen. Jos mietitään mitä treeniojelma hyödyttää, niin sanotaanko että huolella pohdittu treeni ohjelma on kaiken A-O. Koska sillä tavalla sä pystyt seuraamaan kehitystäsi ja muutenkin on helppo lähteä salille tai tehdä kotitreeni, kun tietää mikä treenipäivä on vuorossa. Treeniohjelman voi kehitellä itse, tai etsiä netistä( silloin kannattaa ottaa huomioon oma kestävyystaso). Tai sitten voi pyyttää personal traineriä suunnittelemaan sinulle sopivan ohjelman :)

MIKÄ ON ENSIMMÄINEN ASIA, MITÄ TEET KUN ALOITAT SUUNNITTELEMAAN TREENIOHJEMLAA:

Mieti ensin tarkkaa oma tavoitteesi. Yritä valita sellainen tavoite, joka on oikeasti mahdollinen, eikä mikään mahdottomuus, koska jos valitset sopivan tavoitteen. Niin on ihanaa päästä siihen ja saada siitä lisää motivaatioita treenata enemmän :) Jos keksit itsellesi tavoitteen, kirjoita se ylös ja ala rakentamaan suunnitelmaasi sen ympärille .

AJANKÄYTTÄMINEN:

Monesti käy silleen, että pääsee siihen treenaamisen tahtiin. Mutta sitten tulee hetkiä, kun aika ei vaan tunnu riittävän. Monesti treeniojelman pitäminen vaatii pikkaisen sitoutumista sitä kohtaan. Mutta vaikka skippaisit muutaman treenin ei sen vaikutus voima katoa. Treeniohjelman vaikutus heikkenee tietenkin jos jätät treenamisen väliin.

Jos suunnittelet itse treeniohjelmasi, älä tavoittele pelkästään Ylisuoritusta, koska mitä hyötyä on siit, että jos teet hienon suunnitelman, johon et vaan kykene?. Joten kun suunittelet Treeniohjelmaa, ota kalenteri käteen ja suunnittele se silleen, että se sopii sinulle ajankäytön perusteella. Yritä olla siis realistinen ja laadi omaan aikaasi sopiva treeniohjelma.


MONIPUOLINEN JA VAIHTELEVA TREENI KOKONAISUUS:

Millaiseksi sitten teet suunnitelmasi, Haastavaksi vaiko rennommaksi. Muista pitää huolta, että suunnitelmasi on sisältää monipuolisia liikkeitä ja että seassa on erinlaisia treenejä. Ettei tapahtu tympääntymistä treeniä kohtaan taikka sitä että loukkaantuisit saman treenin tekemisestä. (koska loukkaantumisen riski kasvaa jos teet vain yhtä ja samaa treeniä.) eli kun suunnittelet omaa treeniojelmaa, suunnittele se silleen, että sunulla tulee aerobic- ja lihastreeniä. Koska monipuolisuus on todella tärkeätä.


TEHON LISÄÄMINEN:

Minun treeniohjelmani on itse kirjoitettu 
Yleensä lihastreenit tedään itselleen sopivilla painoilla 10 toistosta 20 toiston sarjoja. sarjojen määrä vaitelee useasti painon määrästä 2 sarjasta jopa 6 sarjaan. Siihenkin vaikuttaa se kauanko olet treenannut. ja millaista treeniä olet tehnyt. Jossain vaiheessa huomaat kehityksen painojen lisääntyessä ja sarjojen kasvaessa. Tärkeintä sinun on kuitenkin muistaa se, että sarjat eivät nouse joka ikisellä kerralla, vaan ne nousevat sitä mukaan mitä elimistösi kehittyy.


ÄLÄ VERTAA ITSEÄSI KENEHENKÄÄN MUUHUN!

Tämä on salilla käynnin tärkein asia.Se mitä siellä teet. Se ei kuullu kenellekkään muulle, paljonko sulla on painoja tai montako sarjaa teet. Tärkeintä on se, että keskityt omaan juttuusi ja teet parhaasi, koska vain sillä tavalla pystyt kehittyä. Salilla on tarkoitus saada itselleen hyvä fiilis. JOTEN KUN MENET SALILLE; ÄLKÄ VÄLITÄ MUIDEN TEKEMISISTÄ. Teet sen mikä on sinulle parhaaksi. 

ei toivottavasti tästä nyt oli jotain iloa teille ja saitte jotain uutta tietoa :) Jos saitte ja haluatte lisään jotain tälläistä, niin laittakaa tohon alas kommenttia, mitä piditte.  Voin kirjoitella myös treeni ohjelmia, joita itse teen. Mutta teidän täityy, sitten pyydellä sitä.

♥:llä pauski











8 kommenttia:

  1. Hei tosi hyviä pointteja ja vinkkejä :)

    http://m-stay-fresh.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ainakin yritin funtsia jotain järkevää!

      Poista
  2. Oisko mitään vinkkejä et mitä liikkeitä ja laitteita kannattaisi käyttää/tehdä jos haluaa käsivarsien lihaksista vahvemmat? Kun pystyn käyttämään 3-4kg painoja mut vaan lyhyen aikaa ja 1,5-2kg painoi käytän useimmitem ja niillä saan jo tehtyykin pidempään mutta joku 4x15 toiston sarja on niilläkin raskas. Esim. Se ois tosi siistii jos voisin tehdä sillan mut mun kädet aina pettää ^^:

    VastaaPoista
  3. Hyvä postaus ^-^
    Mulle itelleni on joskus sanottu ihmetellen mun käyttämistä painoista mut oon oppinut pääsemään sen yli :) .
    Ja toi aerobic jutun nostaminen oli hyvä koska se tuntuu välillä unohtuvan xD ja treeni ohjelmam liikleiden vaihtaminen kans koska mul on aina ne tietyt mitä toistan...xD

    VastaaPoista
  4. Ootko harkinnut personal traineriksi ryhtymistä? :"D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ainakaan vielä xD! Kyl musta varmaan se sisustusarkkitehti tulee

      Poista
  5. Tää on tosi kiva, kun oon meinannu satoja kertoja alottaa treenaamisen kun oon ihan sairaan heikossa kunnossa. D: Oon koittanu haalia naistenlehdistä kaikenlaisia vinkkejä ja ohjeita, mut ne on tehty tyyliin teräskuntoisille. Tämä sun teksti sopi paaaaaljon paremmin mulle. Kiitos. ~ :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! kiva kun oli innostava teksti! Jos jotain lisää tälläisiä kaipaillet, voin tehdä mieluusti :)

      Poista

Mitäs diggasit? :)